Zbliża się pierwsza edycja „Maré”, pierwszego w Polsce festiwalu kina krajów portugalskojęzycznych, organizowanego przez ambasady Brazylii i Portugalii w Warszawie oraz Instytut Camõesa w Warszawie. Festiwal odbędzie się 26 maja w godz. 18.00–22.00 w kinie Muranów w Warszawie. Zostaną pokazane dwa pełnometrażowe filmy nagradzane na międzynarodowych festiwalach: portugalski Listen oraz portugalsko-brazylijski Umarły i inni (port. Chuva é Cantoria na Aldeia dos Mortos).
Podczas premierowej edycji festiwalu wejdziemy w głąb portugalskiego i brazylijskiego społeczeństwa, ale niekoniecznie tego dominującego w przekazie medialnym. Reżyserzy Umarły i inni zabiorą nas bowiem do brazylijskiej dżungli, gdzie przyjrzymy się życiu grupy etnicznej Krahô liczącej niecałe 3 tysiące osób. Będziemy towarzyszyć 15-letniemu Ihjãcowi i jego rozdarciu między kulturą i systemem wartości wyniesionymi z rodzinnej wioski, a tymi, które dominują w brazylijskich miastach. Listen da nam natomiast wgląd w życie portugalskiej rodziny mieszkającej w Wielkiej Brytanii, znajdującej się w trudnej sytuacji materialnej i zmagającej się z brytyjskim systemem pomocy społecznej, niejednokrotnie bezwzględnym i okrutnym. To przejmujący obraz macierzyństwa i niepełnosprawności opowiedziany z kobiecego punktu widzenia, reżyserki-debiutantki Any Rocha de Sousy.
MARÉ
Nazwa festiwalu została zainspirowana tym, co wspólne dla wszystkich krajów języka portugalskiego – bezkresnymi oceanami i liniami brzegowymi, które definiują je nie tylko geograficznie, lecz odciskają się także na ich kulturze. Trudno wyobrazić sobie wybrzeże (przynajmniej to oceaniczne) bez przypływów i odpływów (port. marés). Oba krajobrazy, czy przypływu czy odpływu, są na swój sposób piękne. Przypływ daje nam możliwość podziwiania ogromu wód oceanu, a odpływ odsłania to, co zazwyczaj ukryte i pozwala dotrzeć do miejsc dotąd niedostępnych i nieznanych. Celem festiwalu jest właśnie odkrywanie tego, co w Polsce jeszcze nie do końca znane, ale warte poznania – różnorodnej i bogatej współczesnej kinematografii krajów języka portugalskiego. Gotowi na krótki, acz intensywny
rejs po portugalskiej i brazylijskiej kinematografii?
UMARŁY I INNI (2018) Brazylia, Portugalia, ‘114, reż. João Salaviza
Film balansujący pomiędzy fikcją a dokumentem. Jego bohaterem jest 15-letni Ihjãc z ludu Krahô z północnej Brazylii, słyszący pewnej nocy nawoływania. To głos ojca-szamana wzywa go nad wodospad, aby zorganizował mu uroczystość pożegnalną, dzięki której będzie mógł odejść do wioski zmarłych. Ihjãc, odrzucając przejęcie obowiązków szamana, ucieka do miasta. Z dala od swojego ludu i kultury musi stawić czoła rzeczywistości, w jakiej przyszło mu żyć jako przedstawicielowi rdzennej ludności we współczesnej Brazylii.
LISTEN (2020) Portugalia, ‘73, reż. Ana Rocha de Sousa
Dramat opowiadający historię portugalskiej pary, Beli i Joty, rodziców trojga dzieci, mieszkającej na
obrzeżach Londynu i walczącej o to, by związać koniec z końcem. Kiedy w szkole dochodzi do nieporozumienia z ich niesłyszącą córką, brytyjska pomoc społeczna zaczyna martwić się o bezpieczeństwo dzieci. Listen przedstawia niestrudzoną walkę rodziców-imigrantów z prawem, a
także o przetrwanie rodziny. Główną rolę zagrała Lúcia Moniz (na zdjęciu poniżej), portugalska aktorka i piosenkarka szeszej publicznościa znana m.in. z udziału w filmie To właśnie miłość.
Komentarze
Prześlij komentarz