25 kwietnia 2014 r. w warszawskim Domu Spotkań z Historią
odbył się wernisaż niecodziennej wystawy – z okazji 40. rocznicy Rewolucji
Goździków w Portugalii. Przy okazji ukazał się wspaniały katalog, który był nie tylko
elementem towarzyszącym wystawie, ale także samodzielnym wydawnictwem.
Wspominałem o wystawie w poście sprzed roku (tutaj),
ale nie miałem jeszcze wówczas książki, dlatego postanowiłem napisać o niej
przy okazji zbliżającej się już 42. rocznicy Rewolucji Goździków. Dodatkowym
powodem jest to, że Dom Spotkań z Historią przekazał dwa egzemplarze książki,
które są nagrodą w konkursie.
Zdjęcia i podpisy pod nimi pochodzą ze strony wystawy, którą znajdziecie tutaj.
KONKURS
Wystawa była organizowana przez Dom Spotkań z Historią oraz Instytut
Camõesa w Warszawie, obie te instytucje są wydawcami katalogu.
Podobnie jak wystawa, książka zawiera 120 zdjęć, które dotąd
w Polsce nie były znane. Pochodzą z archiwów portugalskich dzienników „Diário
de Notícias” i „O Século” oraz fotografa Abla Resende i miłośnika i pasjonata
Coimbry Fernanda Marquesa znanego pod pseudonimem „Formidávela”. Te zdjęcia są
w większości anonimowe. 25 zdjęć zamieszczonych w ostatnim rozdziale zrobił Alfredo Cunha w dniu wybuchu rewolucji
– 25 kwietnia 1974 r.
Kuratorem wystawy był Rui Prata, dyrektor Muzeum Obrazu w
Bradze. W książęce jest jego wstęp, w którym czytamy między innymi: „Odwiedziłem
najważniejsze archiwa prasowe, szukałem też w mniejszych zbiorach. Spośród
tysięcy obrazów wiele musiałem odrzucić. Przyjąłem podwójne kryterium: z jednej
strony swoje wybory uzależniałem od wartości estetycznej fotograficznego
spojrzenia i obecnych w nim śladów różnych nurtów fotografii dokumentalnej; z
drugiej strony – poszukiwałem jak najwierniejszego przedstawienia realiów każdego
momentu. Starałem się uciec od ilustracyjnego ukazania instytucjonalnego obrazu
kolejnych reżimów i ich ceremoniału, aby położyć nacisk na obyczaje
zróżnicowanych mikrokosmosów, które razem tworzą społeczeństwo. Narracją
wystawy rządzi chronologia wydarzeń – przede wszystkim tych o charakterze
politycznym. Obserwujemy ludzi wyobcowanych z teatru politycznego, skromnych i
wierzących, którzy wznoszą ręce do nieba; którzy pogodzeni ze swoim losem
przebiegają palcami po strunach gitary; również takich, którzy starają się
zapomnieć o goryczy codziennego życia podczas wycieczek na plażę czy wizyt w
wesołym miasteczku.”
Wstępy do książki napisały też inne osobowości, wśród
których jest Ambasador Portugalii w Warszawie Maria Amélia Paiva, która
napisała: „Przede wszystkim pragnę podziękować wszystkim mężczyznom i kobietom,
dzięki którym wydarzenia 25 kwietnia 1974 stały się możliwe – bez ich wysiłku
nie mogłabym teraz kierować do Państwa tych słów jako ambasador Portugalii,
bowiem przed Rewolucją dyplomacja była jedną z wielu ścieżek kariery
niedostępnych dla kobiet”.
Natomiast Piotr Jakubowski, dyrektor Domu Spotkań z
Historią, napisał: „W przypadku wystawy (Nie)ciągłość
materiał został zgromadzony dzięki szerokiej, precyzyjnie zaplanowanej
kwerendzie, obejmującej najważniejsze dla wspomnianego sposobu rejestrowania
przeszłości zbiory fotograficzne w Portugalii. W efekcie otrzymujemy
fascynującą panoramę życia społecznego na przestrzeni siedmiu dekad minionego
stulecia”.
Z kolei João Brás Jorge, prezes zarządu Banku Millennium,
sponsora katalogu, pisze o więzach łączących Polskę i Portugalię, które w
ostatnich latach się umacniają, oraz o tym, co da wystawa Polakom: „Wystawa
obejmuje historię blisko siedemdziesięciu lat, dotąd słabo znaną szerszej
polskiej publiczności. Wiedza o tym okresie będzie dostępna wszystkim
zainteresowanym przez najbliższe cztery miesiące – a nawet dłużej, dzięki
towarzyszącemu ekspozycji katalogowi”.
W książce wypowiada się też prof. João Carlos Espada,
dyrektor Instytutu Studiów Politycznych na Portugalskim Uniwersytecie
katolickim w Lizbonie. Analizuje on w krótkim wstępie rolę Polski i Portugalii
jako liderów trzeciej fali demokratyzacji na świecie: „Wiele nieoczywistych
elementów […] łączy Polskę i Portugalię. Jednym z nich, o którym często się
zapomina, jest centralna rola obu narodów (geograficznie usytuowanych na
peryferiach Europy) w powstawaniu i szerzeniu się trzeciej fali demokratyzacji
na świecie”.
Zamieszczone w książce fotografie są pogrupowane w kilku
rozdziałach, opatrzonych notą historyczną José Miguela Sardicy (fragmenty
publikacji O Século XX Português) oraz, w ostatnim rozdziale, amerykańskiego
politologa Samuela P. Huntingtona (fragmenty wydanej również w Polsce przez PWN
publikacji Trzecia fala demokratyzacji;
wyd. I w 1995 r.). Kolejne rozdziały przybliżają nam w wielkim skrócie historię
Portugalii w XX w., co daje przeciętnemu polskiemu czytelnikowi obraz tego
kraju od początku ubiegłego stulecia do wybuchu rewolucji i upadku dyktatury. Tym, którzy
prezentowanej historii nie znają zapewne to wystarczy (na początek), a
pozostałych pewnie zachęci do dalszej lektury na temat dziejów tego niezwykłego
kraju leżącego gdzieś na zachodnich krańcach Europy. Wszystkie teksty w książce, także podpisy
zdjęć, są w językach polskim, portugalskim i angielskim, co czyni ją zrozumiałą
niemal dla każdego.
Pierwsza część to Upadek monarchii i I Republika. Poznajemy
tutaj fakty dotyczące kryzysu monarchii konstytucyjnej i jej upadku włącznie z
zabójstwem króla i następcy tronu, co miało zasadniczy wpływ na dalsze losy
ustroju. Towarzyszące rozdziałowi fotografie obrazują portugalskie
społeczeństwo w tym okresie i wydarzenia mające istotny wpływ na nadchodzące
zmiany. Jedno ze zdjęć, autorstwa Joshuy Benoliela, prezentuje tłum podczas
republikańskiego wiecu na arenie walk byków w Santarém (1907 r.). Inna
fotografia (a właściwie rysunek) to próba odtworzenia królobójstwa (1908 r.).
Są też zdjęcia zabójców króla i księcia oraz fotografia podpisana: „Czuwanie
przy trumnach króla Karola I i jego syna, księcia Ludwika w kościele św.
Wincentego” (1908 r.). Inne fotografie w tym rozdziale prezentują przykłady
warstw społecznych w Portugalii w tym czasie – jest zdjęcie lizbońskiego
mieszczaństwa na spacerze, klientów w kawiarni Espinho i handlarki pozującej do
zdjęcia Joshui Benolielowi na targu (1908−1909).
W drugiej części tego rozdziału możemy przeczytać o
problemach strukturalnych republikańskich rządów, o sytuacji różnych warstw
społecznych, z których najwięcej było wówczas tych żyjących na wsi. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że w tym
czasie dochodziło w Portugalii do częstych przypadków pogwałcenia zasad
wolności prasy. W prezentowanych tutaj zdjęciach uwagę zwracają rewolucjoniści
z 5 października 1910 r. świętujący zwycięstwo i kontrrewolucjoniści pilnowani
przez uzbrojonych cywilów (1910 r.), jest zdjęcie dr. Manuaela de Arriaga po
wybraniu go na prezydenta Republiki (1911). Jest tu znowu kilka zdjęć Joshuy
Benoliela ukazujących Portugalczyków w różnych sytuacjach, np. „Pracownice
fabryki gorsetów Santos & Ca w Amadorze” (1911) lub „Portugalscy
emigranci na chwilę przed wyruszeniem w podróż do Brazylii” (1911). Są zdjęcia
portugalskich żołnierzy z czasów I wojny światowej, z zawodów sportowych oraz
zdjęcia przedstawiające wnętrza portugalskich salonów przy okazji portretów ich
mieszkanek (Dona Fernanda da Costa, Dona Génova Ulrich; 1921 r.). Rozdział
kończy się zdjęciem wymownie podpisanym „Zamknięcie parlamentu po zamachu stanu
z 28 maja 1926, w wyniku którego wprowadzona została dyktatura”.
Handlarka pozuje do zdjęcia na targu w Caldas da Rainha, 1909 |
Wnętrze kawiarni Espinho, 1910 |
I o tym jest kolejny rozdział zatytułowany Dyktatura
Wojskowa i Nowe Państwo, w którym poznajemy początki najdłużej panującego
systemu autorytarnego w Europie, wojskową dyktaturę i stopniowe obejmowanie
władzy przez Salazara. Zdjęcia z tej części książki są niezwykle ciekawe i
niekoniecznie związane z polityką. Jedno z nich prezentuje „Stół prezydialny sesji
inauguracyjnej Kongresu Feministycznego i Edukacyjnego” (Lizbona 1928 r.). Jest
zdjęcie dzieci podczas kolonii (1928 r.) oraz pacjentów szpitala
psychiatrycznego (1926 r.), fotografie z aeroklubu w Cascais (1929 r.) oraz
pracownic banderolujących cygara (1931 r.). W dalszej części rozdziału,
zatytułowanego Instytucjonalne podpory salazaryzmu zdjęcia mają bardziej
polityczny charakter – jest marsz podczas sportowej parady poparcia dla budowy
stadionu narodowego (1933 r.), „Wizyta premiera prof. António de Oliveiry
Salazara w jadłodajni” (1934 r.), pochód Państwowych Związków Zawodowych (1935
r.) czy różne zdjęcia polityków. Zdjęcie „Na plaży Cruz Quebrada” (1940) daje
nam obraz plażowej mody z tego okresu (1940 r.), są też zdjęcia z pokazów mody
w Lizbonie (1948, 1957 r.). Nie brakuje też pielgrzymów modlących się w Fátimie
(1950 r.) i różnego rodzaju manifestacji.
W tym rozdziale jest jeszcze część zatytułowana Wojna
kolonialna i wiatr przemian w latach 60. obrazowana przez zdjęcia o różnej
tematyce, od typowo rozrywkowych prezentujących wizytę Miss Universe w Aveiro
(1962 r.), przez pokazy mody (1964 r.), transport dorsza (1964 r.), zabawę na
festiwalu muzycznym (1973 r.) po rodzinę opłakującą jedną z ofiar zamieszek w
Angoli (Lizbona 1961 r.).
Na plaży Cruz Quebrada, 1940 |
Wizyta premiera prof. António de Oliveiry Salazara w jadłodajni, Lizbona 1934 |
Ostatnia część książki to rozdział zatytułowany 25 kwietnia.
Czytamy w nim o początkach trzeciej fali demokratyzacji w świecie współczesnym,
które nieświadomie miały miejsce w Lizbonie, po tym, gdy w radio można było
usłyszeć utwór Grândola vila Morena – umówiony sygnał rozpoczęcia zamachu
stanu. Zamieszczone tu fotografie Alfreda Cunhy przedstawiają różne sceny z
Lizbony datowane na 25 kwietnia 1974 r. Widzimy żołnierzy i czołgi na Praҁa do
Comercio i na ulicach, ludność cywilną, a także charakterystyczne zdjęcie z
goździkiem w lufie karabinu – symbolu, od którego rewolucja wzięła stosowaną
dziś nazwę – Rewolucja Goździków.
Więcej o wystawie i towarzyszących jej wydarzeniach,a także o samej Rewolucji Goździków, przeczytacie na stronie internetowej stworzonej z okazji wystawy i 40. rocznicy Rewolucji: www.rewolucjagozdzikow.pl.
(nie)ciągłość. Portugalia w XX wieku od upadku monarchii do Rewolucji Goździków
Więcej o wystawie i towarzyszących jej wydarzeniach,a także o samej Rewolucji Goździków, przeczytacie na stronie internetowej stworzonej z okazji wystawy i 40. rocznicy Rewolucji: www.rewolucjagozdzikow.pl.
(nie)ciągłość. Portugalia w XX wieku od upadku monarchii do Rewolucji Goździków
teksty: José Miguela Sardica, Samuel P.Huntington
tłumaczenia: Dorota Kwinta (na polski), José Carlos Dias (na portugalski), Wojciech Góralczyk (na angielski)
Dom Spotkań z Historią, Instytut Camõesa
Warszawa 2014
Zdjęcia i podpisy pod nimi pochodzą ze strony wystawy, którą znajdziecie tutaj.
KONKURS
Szczegóły konkursu, w którym do wygrania są dwa egzemplarze opisywanej wyżej publikacji, podarowanej przez warszawski Dom Spotkań z Historią (za co serdecznie dziękuję), znajdziecie w zakładce Konkursy w menu po prawej stronie tego bloga lub tutaj.
Komentarze
Prześlij komentarz