Maria Ana Bobone świętuje w tym roku 30-lecie kariery muzycznej, a 20 stycznia 2026 roku będzie celebrować jubileusz także na organizowanym przez nasze Stowarzyszenie koncercie Fado na Śląsku w Teatrze Rozrywki w Chorzowie. Jest jednogłośnie uznawana za jedną z najlepszych artystek fado swojego pokolenia.
Artystka w wieku siedmiu lat zaczęła naukę gry na fortepianie, potem ukończyła studia z gry na fortepianie i śpiewu, a równocześnie także dziennikarstwo. Na zaproszenie João Bragi zaczęła śpiewać fado. Jej nagrania od lat 90. XX w. zaczęły się pojawiać na różnych kompilacjach fado, a jej własny debiutancki album Nome de Mar ukazał się w 2006 r. Artystka przez 30 lat kariery dała się poznać nie tylko jako wyśmienita nagradzana wokalistka, ale także kompozytorka i autorka tekstów, grająca na fortepianie i gitarze. Maria Ana koncertowała na całym świecie, m.in. w Danii, Hiszpanii, Szwajcarii, Brazylii, Francji, Stanach Zjednoczonych, Włoszech, Holandii, Katarze czy Watykanie. W Lizbonie można jej posłuchać w Clube de Fado.
Luz Destino
Luz Destino to wyjątkowy projekt kompozytora i klawiszowca João Paulo oraz portugalskiego gitarzysty Ricardo Rochy, który prezentuje tradycyjną pieśń fado z Lizbony śpiewaną przez Marię Anę w stylu barokowym. Dodatkowo na płycie znajdują się autorskie utwory zarówno Ricardo, jak i João Paulo. Tradycyjne instrumenty w zupełnie nowoczesnej oprawie, nagrane w lizbońskiej katedrze. Album ten zyskał natychmiastowe uznanie w Portugalii, będąc jednym z czterech albumów nominowanych w 1996 roku do prestiżowej portugalskiej nagrody muzycznej Globos de Oro.
Senhora da Lapa to efekt niesamowitej muzycznej współpracy Marii Anny Bobone, Joao Paulo Estevesa da Silvy, Ricardo i gościa specjalnego, Petera Epsteina. Nagranie powstawało przez 14 miesięcy w imponujących wnętrzach lizbońskiej katedry – ciekawostką jest to, że informacja o miejscu nagrania nie została podana na okładce płyty, bo poprosiły o to władze Sé.
Nome de Mar to eksploracja muzycznych preferencji Marii Any, od tradycyjnego fado po muzykę bardziej współczesną, od pieśni religijnych po muzykę wokalną, a wszystko to połączone w wyjątkowy projekt. Nagrane w magicznym otoczeniu kościoła w sercu Lizbony, pieśni odbijają się echem starożytnej tradycji bezpośrednio w sercach słuchaczy.
Napisany specjalnie dla Marii Any Bobone wiersz Manuela Alegre Meu Nome é Nome de Mar był mottem i inspirującą siłą tej niesamowitej kompilacji różnorodnych stylów, a wszystko to połączone krystalicznie czystym głosem Artystki i znakomitym zespołem muzycznym: Ricardo Rocha (gitara portugalska), Carlos Manuel Proença (Viola de Fado), Marino de Freitas (bas) i João Paulo Esteves da Silva (fortepian). Gościnnie na płycie zaśpiewali Filipa Pais, Vozes Privadas i Tetvocal.
🎧posłuchaj na Spotify
🎧posłuchaj na Spotify
Fado & piano
Innowacyjny projekt, w którym Maria Ana Bobone akompaniuje sobie na fortepianie, wykonując własne kompozycje oraz nadając interpretowanym przez siebie tradycyjnym utworom fado inny charakter. Nawiązując do dawno zapomnianej tradycji, gdy fado akompaniowano również na fortepianie, projekt ten starannie oddaje ducha portugalskiej muzyki fado i pieśni tradycyjnych, nadając jej łagodniejszą i przyjemniejszą atmosferę oraz rozszerzone poczucie przestrzeni i harmonii. Wszystkie aranżacje i szczegóły techniczne zostały starannie opracowane z pomocą producenta Rodrigo Serrão, który pomógł wydobyć wyjątkowość fado, z całą jego intencją i emocjami, prostą, ale i wyjątkową estetyką, tworząc nową i oryginalną muzyczną muzyczną historię.
Poza fortepianem na płycie usłyszymy gitarę portugalską i kontrabas, a wśród twórców znalazły się takie znakomitości, jak Pedro Caldeira Cabral (gitarzysta i kompozytor) czy Fernando Pinto do Amaral (nagradzany poeta i autorytet akademicki).
🎧posłuchaj na Spotify
Smooth
Na album Smooth Maria Ana sama skomponowała większość utworów, na chwilę odchodząc od fado i zamieniając portugalską gitarę na gitary elektryczne odsłaniając tym samym dotąd nieznaną publiczności artystyczną stronę. Zaskakującym rezultatem jest krążek, który wyniósł Marię Anę na nowy poziom jako jedną z najwybitniejszych i najbardziej wyjątkowych portugalskich artystek.
Odwołując się do tak różnych języków muzycznych, jak jazz, country, a nawet pop/rock, Marii Anie Bobone wciąż udaje się zachować poetycki obraz fado w niektórych tematach, nawet w języku angielskim, poprzez teksty Rodriga Serrão, producenta, z którym utrzymuje jedną z najbardziej udanych współpracy w muzyce portugalskiej od czasu „Fado & Piano”.
Smooth to zdecydowanie wyjątkowy album, zarówno ze względu na jakość, jak i pozytywny wydźwięk, jaki nabiera, inspirując globalną sprawę – walkę z białaczką.
Maria Ana
Na siódmym albumie artystka ujawnia więcej o sobie, swojej tożsamości i inspiracjach. Maria Ana zawsze poszukiwała odrębnej ścieżki w świecie fado i akompaniując sobie na fortepianie, nadaje swojemu podejściu do tego gatunku coraz bardziej osobisty i oryginalny charakter. Podążając śladami swojego poprzedniego albumu, Fado & piano, rozwija i pogłębia swoje podejście, będąc autorką niektórych kompozycji i aranżacji, bliższych językowi fado. Album ten cechuje się również charakterystyczną dla niej poetycką dbałością, śpiewając utwory Fernanda Pessoi, Henrique Segurado, Fernandy de Castro, Davida Mourão Ferreiry i Joany Alegre.
🎧posłuchaj na Spotify



.webp)

.webp)


Komentarze
Prześlij komentarz