Przejdź do głównej zawartości

Wielcy Portugalczycy – wesprzyj wydanie naszej serii biograficznej

Wesprzyj nas tutaj

Stowarzyszenie Miłośników Portugalii „My Lisbon Story” rozszerza swoją działalność, której głównym celem jest promocja kultury portugalskiej w Polsce. W tym roku, obok naszych dotychczasowych działań, postanowiliśmy rozpocząć działalność wydawniczą, która jest jednym z naszych statutowych założeń. Na początek postawiliśmy na wydanie trzech książek opowiadających o życiu trzech wybitnych portugalskich postaci wpisujących się w serię „Wielcy Portugalczycy” – Amálii Rodrigues, José Saramago i Fernando Pessoi. Na wydanie tych pozycji uzyskaliśmy dofinansowanie portugalskiej instytucji DGLAB w wysokości 2200 euro, jednak jest to kwota zdecydowanie zbyt mała, by udało nam się pokryć wszystkie koszty produkcji i wydania książek. Nasze Stowarzyszenie nie prowadzi żadnej działalności zarobkowej, nie mamy więc brakującej kwoty, dlatego postanowiliśmy się zwrócić do Was i poprosić Was o wsparcie.
Aby nas wesprzeć, wystarczy skorzystać z jednej z opcji na zrzutka.pl, gdzie oprócz spełnienia dobrego uczynku można też uzyskać nagrody – m.in. egzemplarze wydawanych książek.

Oto książki, które chcemy wydać:


Amália Rodrigues. Tajemnicze miejsce
tekst Sónia Graça
przekład Grażyna Jadwiszczak
ilustracje Paulo Monteiro


Sónia Graça przedstawia sylwetkę jednej z najwybitniejszych śpiewaczek XX wieku Amálii Rodrigues. Książka z ilustracjami Paulo Monteiro to doskonała okazja do poznania nie tylko królowej fado, ale i Portugalii w latach jej życia. Pozycja przeznaczona nie tylko dla dzieci i młodzieży, ale dla każdego, kto interesuje się Portugalią i Portugalczykami.

Amália Rodrigues żyła w latach 1920–1999, urodziła się w biednej rodzinie, dorastała z dala od rodziców, wychowywana przez surową babcię i dziadka, który pierwszy dostrzegł w niej talent śpiewaczki.
W czasach, gdy wiersze i piosenki były zabronione, zaczęła wyśpiewywać swój smutek na ulicach Lizbony. A głos szybko przekroczył granice, poruszając tłumy na całym świecie. To Amália jako pierwsza odważyła się zaśpiewać uczonych poetów języka portugalskiego. Dzięki niej fado, niegdyś źle widziane, stało się piosenką uniwersalną. To ona występowała w największych i najlepszych salach koncertowych świata nadając stylowi fado nowy blask i należne uznanie.
Czy była szczęśliwa? Dlaczego pomagała więźniom politycznym, a jednocześnie szanowała Salazara? Którędy powiodły ją ścieżki, które doprowadziły ją do tytułu królowej fado? Amália Rodrigues. Tajemnicze miejsce z pięknymi ilustracjami to odpowiedź na te i wiele innych pytań o Amálię i Portugalię XX wieku.

José Saramago. Człowiek-rzeka 
tekst Inês Fonseca Santos
przekład Grażyna Jadwiszczak
ilustracje João Maio Pinto


José Saramago, zdobywca jedynego jak dotąd w Portugalii literackiego Nobla, urodził się w Ribatejo 16 listopada 1922 r. i zmarł na Lanzarote 18 czerwca 2010 r. Był ślusarzem, pracownikiem służby zdrowia i opieki społecznej, pisarzem, projektantem, redaktorem, krytykiem, tłumaczem i dziennikarzem. Inês Fonseca Santos opowie wam, że był to chłopiec-Saramago, nastolatek-Saramago, dorosły-Saramago i człowiek-rzeka. Było ich wielu i tylko sam pisarz wie ilu. Z pomocą ilustracji João Maio Pinto autorka rozkłada mapę, na której ukazuje czytelnikowi świat Saramago – jego dzieciństwo w domu dziadków, dorastanie i dorosłość. Ukazuje człowieka-rzekę, wiele jego brzegów i nurtów, które tworzą tożsamość pisarza.

José Saramago. Człowiek-rzeka to pozycja, którą rozpoczynamy obchody setnych urodzin portugalskiego noblisty, przypadające w przyszłym roku. To książka idealna dla wszystkich, którzy rozpoczynają swoją przygodę z literaturą portugalskiego pisarza, starszych i młodszych, nieco baśniowa opowieść o jego świecie, do którego zaprasza czytelników w swoich książkach.


Fernando Pessoa. Chłopiec, który był wieloma poetami

tekst José Jorge Letria
przekład Gabriel Borowski i Daria Mikocka
ilustracje João Fazenda

Ricardo Reis, Álvaro de Campos, Bernardo Soares czy Alberto Caeiro to tylko najbardziej znane heteronimy poety, który rozwinął się w wiele osobowości. Dzięki książeczce José Jorge Letria z ilustracjami João Fazendy poznajemy historię człowieka, który był labiryntem, do dziś nieodkrytym w pełni.

 był chłopiec

który był wieloma chłopcami

a w każdym chłopcu żył poeta

a w każdym poecie inny poeta. Więc nikt nigdy

nie mógł wiedzieć, ilu dokładnie było poetów

w środku tego chłopca i ilu było chłopców,

dokładnie w tym poecie

Fernando Pessoa żył w latach 1888–1935 i jest uznawany za najważniejszego portugalskiego poetę XX wieku, którego większość twórczości odkryto i poznano dopiero po jego śmierci, a tak naprawdę jest ona odkrywana do dziś. Pięknie ilustrowana książeczka Fernando Pessoa. Chłopiec, który był wieloma poetami została napisana z myślą o czytelnikach, młodszych i starszych, którzy chcą poznać jednego z najciekawszych poetów XX wieku.

Wesprzyj nasz projekt na zrzutka.pl gwarantując sobie dostawę książek do domu oraz inne ciekawe nagrody (w zależności od wybranej opcji wpłaty). 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Portugalskie lektury na drugą połowę wakacji, czyli polecam książki, które niedawno czytałem + KONKURS

Wakacje w pełni, a oprócz wojaży to także dodatkowy czas na czytanie. Dla niektórych może to także czytanie w trakcie PODRÓŻY, bo na pewno są wśród Was tacy, którzy czytają zawsze i wszędzie i bez książki nie ruszają się z domu, jak piszący te słowa. Niektóre z opisanych poniżej książek czytałem na początku roku, a więc już jakiś czas temu, inne z kolei skończyłem przed kilkoma dniami, więc jestem w miarę na bieżąco jednak pisząc tego posta posługuję się opisami, a zwłaszcza komentarzami czytelników z portalu lubimyczytac.pl, który bardzo lubię i na którym mam konto, a opinie innych czytelników często pozwalają mi zweryfikować moje opinie o książce, przypomnieć zapomniane szczegóły albo zwyczajnie zrozumieć niejasne sytuacje opisane na przeczytanych stronach. Pewnie większość z prezentowanych poniżej książek już czytaliście, ale może się zdarzy, że podsunę komuś idealną lekturę na drugą połowę lata. Dodatkowo, dzięki uprzejmości Domu Wydawniczego Rebis ogłaszam konkurs, w któ

25 kwietnia 1974 - Rewolucja Goździków w sztuce ulicznej dzisiejszej Lizbony i wiecznie żywa pieśń Zeci Afonsa "Grândola, Vila Morena"

Źródło zdjęcia tutaj 25 kwietnia obchodzony jest w Portugalii jako rocznica Rewolucji Goździków – w tym roku już 41. W skrócie można powiedzieć, że był to wojskowy zamach stanu, który doprowadził do obalenia w Portugalii dyktatury Marcelo Cayetano (następcy Antónia Salazara). Nazwa, całkiem przyjemna dla ucha, pochodzi stąd, że żołnierzom wtykano w lufy karabinów właśnie goździki, a całe wydarzenie przebiegło niemal bezkrwawo – zginęły cztery osoby (z rąk tajnej policji DGS – Generalna Dyrekcja Bezpieczeństwa, dawna PIDE – Policja Międzynarodowa i Ochrony Państwa, podczas oblężenia jej siedziby). Następstwem tych wydarzeń była też dekolonizacja portugalskich terytoriów w Afryce i Azji oraz rozpoczęcie procesu demokratyzacji systemu politycznego Portugalii, w której od 1945 r. istniała dyktatura wprowadzona przez Antónia Salazara. Zaczęło się od tego, że 25 kwietnia tuż po północy lizbońska rozgłośnia radiowa Rinasenza nadała zakazaną przez cenzurę pieśń Grândola, Vila Morena

Mariola Landowska - polska malarka w Portugalii (i jej wystawa Mundo Colorido w Open Gallery Moniki Krupowicz w Szczecinie)

Pracownia Marioli Landowskiej w Paço de Arcos Mariola Landowska jest polską malarką mieszkającą i pracującą w Portugalii. Moja historia z twórczością Artystki to jedna z (moich) lizbońskich historii. Pewnego razu, oglądając piękne obrazy i kafle w galerii (której nazwy niestety nie pamiętam) pani z obsługi zapytała mnie, skąd jestem. Gdy usłyszała, że z Polski zapytała, czy znam twórczość Marioli Landowskiej, bo obraz który przed chwilą oglądałem to właśnie jej praca. Gdy przyszedłem do galerii następnego dnia, żeby kupić upatrzony wcześniej kafelek, pani już wiedziała że za kilka dni (bodajże 12 czerwca ubiegłego roku) miał być wernisaż wystawy prac Marioli Landowskiej Mona Lisa i inne w galerii CNAP, na który zresztą mnie zapraszała. Data wernisażu była jednak dniem mojego wylotu z Lizbony do Polski. Po powrocie oczywiście zapoznałem się z twórczością tej znakomitej (teraz już to wiem) malarki, odnalazłem jej profil na Facebooku oraz stronę internetową. Wiele obrazów, które og