Niektórzy z Was uwielbiają Viviane, większość chyba jednak jej nie zna.
Ja słucham od niedawna, dopiero od ostatniej płyty Confidências (czyli „zwierzenia”),
która ukazała się w ubiegłym roku. Tymczasem Artystka płytą tą świętowała
10-lecie solowej kariery artystycznej prowadzonej właśnie pod nazwą Viviane (imię i
nazwisko artystki to Viviane Parra). Oprócz działalności indywidualnej Artystka
jest wokalistką zespołu Entre Aspas, który popularność w Portugalii zdobył w
latach 90. ubiegłego stulecia i nadal działa artystycznie. Tymczasem Viviane,
wokalistka, autorka tekstów i kompozytorka, w ciągu dziesięciu lat nagrała cztery solowe
płyty, z których najlepsze utwory znalazły się na Confidências – rozpoczęcie przygody
z muzyką Viviane od tego właśnie krążka jest więc całkiem dobrym pomysłem. Po jego przesłuchaniu
ma się ochotę na więcej, i wtedy przychodzi czas na kolejne nagrania. Pierwszą
płytę Viviane nagrała w 2005 roku – była to Amores Imperfeitos, dwa lata
później ukazała się Viviane, w 2011 roku As Pequenas Gavetas do Amor, a w 2014 –
Dia Novo. W sumie 46 wspaniałych, wpadających w ucho utworów, od których nie
można się zbyt łatwo oderwać.
Wśród autorów tekstów utworów, które znalazły się na płycie Confidências
można wymienić tak znane nazwiska, jak chociażby pisarz José Luís Peixoto (o
jedynej jego książce wydanej w Polsce pisałem tutaj) – napisał tekst do O Tempo
Subitamente Solto Pelas Ruas e Pelos Dias, która znalazła się wcześniej na
płycie As Pequenas Gavetas do Amor, i w której Viviane towarzyszy António
Zambujo. Hugo V. Costa to autor trzech utworów – opatrzonego ciekawym
teledyskiem, wpadającego w ucho pięknego Fado do Beijo – pierwszego singla z
płyty, Alma Danada i Do Chiado até ao Cais. Fado do Beijo to premierowy utwór,
którego nie było na wcześniejszych płytach, podobnie jak Cantoras do Rádio –
drugi singiel, utwór napisany przez Lamartine Babo, Jõao de Barro i Alberto
Ribeiro, a wykonywany oryginalnie przez Carmen Miranda i jej siostrę Aurorę
Miranda (pojawił się w filmie Alô, Alô Carnaval z 1936 r.). Muzykę do
większości piosenek z płyty napisała sama Viviane, niektóre wspólnie z Tó
Viegas, m.in. wspomniane Fado do Beijo i O Tempo Subitamente Solto Pelas Ruas
e Pelos Dias.
Piosenki, które znalazły się na płycie Confidências, jak i
cała muzyka, którą tworzy Viviane, to połączenie tradycji i nowoczesności
czerpanej z portugalskiej muzyki, dające fantastyczną i rozpoznawalną nutę
charakterystyczną dla Viviane od pierwszych dźwięków. To połączenie fado i
jazzu, ale także piosenki francuskiej, bossa novy i muzyki latynoamerykańskiej,
może nieco popu na wysokim poziomie. Wszystko to w odpowiednich proporcjach i w
świetnych aranżacjach daje przyjemną muzykę, która wprawia w dobry nastrój, poprawia
samopoczucie i której po prostu przyjemnie się słucha, mając przy tym
świadomość, że to wyrafinowana przyjemność na wysokim poziomie.
Płyta ukazała się 27 listopada 2015 r. – wspominałem o niej
w poście tutaj. W Polsce nie jest dostępna w wersji CD, można jej jednak
posłuchać na stronie Vivian (tej, jak i wszystkich pozostałych, pod każdą płytą
jest też link do iTunes, gdzie są dostępne pliki z poszczególnymi piosenkami): www.viviane.com.pt.
Polecam. W Portugalii płyta jest też dostępna w postaci winylowej. A jeśli ktoś w sierpniu będzie na Litwie, warto wybrać się na jeden z trzech występów – Artystka będzie tam koncertować 11, 12 i 13 sierpnia.
Szczegóły na jej stronie lub na Facebooku.
Viviane
Confidências
Zipmix records 2015
Komentarze
Prześlij komentarz