Od mojego ostatniego subiektywnego przeglądu muzycznych nowości z Portugalii (tutaj) minęły zaledwie trzy miesiące (z niewielkim okładem). Uzbierało się w tym czasie sporo płyt, które warto posłuchać przynajmniej raz. Wiele z nich pewnie pozostanie w muzycznej bibliotece na dłużej (mojej i Waszej), a te które się nie spodobają – warto wiedzieć, że są i dlaczego nie warto do nich wracać. Ciągle czekam na wieści o nowej płycie Sary Tavares, która się nagrywa. Natomiast Teresa Salgueiro, którą też uwielbiam, prawdopodobnie nagrała płytę La Golondrína yel Horizonte, która ukazała się na razie tylko w Meksyku. Piszę prawdopodobnie, bo nigdzie nie znalazłem konkretnych informacji na ten temat, jedyne informacje pochodzą z konta Artystki na FB.
To szczególna płyta, jest zapisem nagrań z 1962 r. w
lizbońskim Tivoli przez Hugo Ribeiro niejako w geście serdeczności dla chorującego
już wówczas Filipe Pinto. Nagrania zostały odkryte przez Federico Santiago
podczas prac nad spuścizną Amálii Rodrigues, której osiem utworów znalazło się
wśród szesnastu kompozycji na płycie (m.in. Consaço, Madrugada de Alfama, Um
Fado Nasce czy Maria Lisboa). Na płycie są też dwa utwory w wykonaniu Lucílii
Do Carmo (Loucura i Olhos Garotos), dwa Fernanda Farinhy (Dois Fados i Guitarra
Triste), dwa Alfreda Marceneiro (Cabelo Branco i Eterno Bailado) oraz jeden utwór
Filipe Pinto (Desespero) zapowiedzianego przez Rogéria Paulo. Prawdziwa perełka.
Nie ukrywam, że dla mnie to najlepsza płyta tego
zestawienia, jak i najlepsza płyta ubiegłego roku. Słucham jej regularnie niemal
codziennie i nadal nie mam ulubionego utworu, bo każdy ma w sonie to coś, co przykuwa
uwagę. O albumie, już dawno w Portugalii platynowym, pisałem już tutaj. Niedługo
płyta będzie miała premierę za granicą, wraz z zagraniczną trasą koncertową Any
Moury, która rozpocznie się 19 lutego w paryskiej Olympii. Mam zamiar być przynajmniej
na jednym z koncertów tej trasy, ale o tym jeszcze cicho sza... W Polsce Artystka wystąpi 18 maja w Lublinie i 19 maja w Bielsku-Białej w ramach cyklu Marcina Kydryńskiego „Siesta w drodze”.
Deolinda: Outras Histórias
Najnowsza płyta Deolindy ukaże się za kilkanaście dni. To
świetna wiadomość, bo ich muzyka dawno temu przypadła mi do gustu od pierwszego
posłuchania. Nowy materiał jest nagrany w rozpoznawalnym stylu zespołu. Do
nagrań zaproszono gości. W utworze Ornatos Violeta w duecie z Aną Bacalhau
(wokalistką zespołu, znaną też z solowych dokonań) pojawił się Manel Cruz,
natomiast w utworach Desavindos i A Velha e o DJ pojawia się Riot z Buraka Som
Sistema. Udział w nagraniu płyty wzięła też Orquestra Sinfonietta de Lisboa, o
której pisałem niedawno przy okazji koncertu z Carminho (tutaj). Jest już zaplanowana
trasa koncertowa, może natkniecie się na jakiś występ zespołu podczas wojaży po
Portugalii.
Pierwsza od ośmiu lat płyta Artysty zawiera w całości
autorski materiał z udziałem takich instrumentów, jak gitara portugalska, gitara
akustyczna i akordeon. No i oczywiście wokal Gila do Carmo. Utwory zgromadzone
na płycie nawiązują do fado, jazzu i world music. W zamyśle autora mają
zabrać słuchacza w bardzo osobistą podróż i umożliwić jasne spojrzenie na świat
i życie.
Siódmy album jazzmana z Leirii, utalentowanego saksofonisty, mentora i dyrektora artystycznego Orquestra Jazz de Leiria. Współpracuje z wieloma artystami nie tylko jazzowymi z Portugalii i świata. Na jego ostatniej płycie, Bottom Shelf, wystąpili także Bruno Santos (gitara), Demian Cabaud (kontrabas) i André Sousa Machado (perkusja). César Cardoso zagrał na saksofonie tenorowym i sopranowym. Jazz w najlepszym wydaniu.
Cristina
Nóbrega: Ao Vivo no Chiado
To koncertowy album Artystki. Jest zapisem występu, który
odbył się 29 sierpnia 2014 r. w ramach imprez Lisboa na Rua. Płyta ukazała się
17 grudnia ubiegłego roku. Cristina Nóbrega jest jednym z wazniejszych głosów
fado, w 2009 r. zdobyła Prémio Amália w kategorii „Objawienie”. Nagrała do tej
pory kilka płyt, koncertuje w kraju i za granicą.
Joana Andrade: Remédio Errado
Drugi po Será Que Será (2010) album wokalistki utrzymany
konwencji rockowo-popowej. Na płycie znajdziemy muzykę do tańca w sam raz na
szaloną noc, jak i bardziej spokojne ballady śpiewane po portugalsku. To zapis
osobistych przeżyć piosenkarki, refleksji i doświadczeń zdobytych od czasu
poprzedniej płyty.
Różni wykonawcy: Fado de Coimbra | Clássicos
Dziewiętnaście kompozycji reprezentujących styl fado z
Coimbry, które mogą wykonywać tylko mężczyźni. Są tu utwory takich wykonawców,
jak Augusto Hilário, António Menano, Edmundo Bettencourt, Artur i Carlos
Paredes, José Afonso czy Adriano Correia de Oliveira. Doskonała pozycja dla
fanów tej odmiany fado.
Carlos Araújo: Duo
Płyta, do której Carlos Araújo zaprosił takich muzyków, jak Luiz
Caracol (znany m.in. z występów z Sarą Tavares), Fernando Nascimento, Sérgio
Castro, António Pinto i Cláudio César Ribeiro. Ten Portugalski muzyk zaprasza
nas na wycieczkę, podczas której prezentuje dźwięki luzofońskie, flamenco i
manouche wytwarzane podczas „dialogów” gitar akustycznych. Wszystkie
instrumenty były nagrywane jednocześnie podczas wspólnego grania w jednym
pokoju, zmieniały się tylko lokalizacje – Porto, Lizbona, Hiszpania.
Ana Ritta: Doce Fado
Pierwszy singiel z tej płyty, A Nossa Guerra, doskonale odzwierciedla cały album. Kompozytorem utworu jest Jorge Fernando, a sama
wokalistka, od lat obecna na portugalskiej scenie muzycznej, zaskakuje wyborem
fado na repertuar i proponuje 11 nowych wersji fado w aranżacji André Ramosa i
Tiago Simõe z towarzyszeniem gitary portugalskiej (Jose Manuel Neto), gitary
klasycznej (André Ramos) i gitary basowej (José António).
Dwupłytowe wydawnictwo to zestaw the best of Artysty, na
którym znalazły się dwie nowe kompozycje. Romeu e Juliana to utwór autorstwa João
Monge i João Gila, natomiast Do Meu País,do którego Veloso sam napisał muzykę,
jest hołdem dla przyjaciela z Mozambiku Eduardo Costley-White. Do smaczków
płyty należy studyjne nagranie Nunca me esqueci de Ti, którego tej pory
dostępne było jedynie to z zapisu koncertowego umieszczonego na płycie O Concerto
Acústico (2003). Z kolei utwór Cine Felicidade wcześniej znalazł się jedynie na
B-side singla Um Café e um Bagaço z 1981 r.
Outro Tempo, José Afonso czyli Innym razem, José Afonso to
jeden z projektów muzycznych José Pedro Gila i Emanuela de Andrade, w którym
utwory Afonsa wykonywane są przez zespół-orkiestrę złożoną z kwartetu smyczkowego,
fortepianu i głosu. José Afonso jest znany jako Zeca Afonso (zm. 1987), jest
autorem m.in. utworu Grândola Vila Morena, od którego (pisząc w skrócie)
rozpoczęła się Rewolucja Goździków w 1974 r.
Mariana Abrunheiro międzynarodowym słuchaczom znana może być
z tego, że koncertowała i nagrywała z zespołem Madredeus. Ale do nazwisk, z
którymi współpracowała Artystka należy dopisać też Carlosa do Carmo, Sarę
Tavares, Amélię Muge, Rui Velosa, czy Paula de Carvalho. Głównym tematem płyty
są kompozycje Carlosa Paredesa, wirtuoza gitary portugalskiej. Nagrano je bez
gitary, w połączeniach głosowych i innych instrumentów, na których zagrali
wybitni muzycy studyjni. Do płyty dołączono książkę, w której znalazły się
teksty utworów, poezja i fotografie obrazujące i inspirowane muzyką z płyty.
Fernanda Moreira jest pieśniarką z Porto wykonującą fado.
Jest to fado śpiewane z duszy, tak jak czuje Artystka. Tematem jest miłość, która
nie jest łatwa, radość i smutek, życie.
Viviane: Confidências
Album zawiera największe przeboje z solowej kariery Viviane
znanej z zespołu Entre Aspas. Jest podsumowaniem 25 lat jej działalności
muzycznej i zawiera utwory z czterech płyt solowych, wśród których są perełki Fado
do Beijo i Cantoras do Rádio. Solowa kariera wokalistki toczy się równolegle do
tej w zespole, w którym przeważa repertuar popowo-rockowy. Na swoich solowych
płytach i koncertach Viviane wykonuje repertuar w klimacie fado, piosenki
francuskiej, manouche jazzu, bossa novy oraz muzyki latynoamerykańskiej.
Najnowszy album wokalistki Marii Andanon i wiolonczelisty,
gitarzysty i autora piosenek Davide Zaccaria. Wśród autorów muzyki i słów są
takie nazwiska jak Zeca Afonso, Sérgio Godinho, Chico Buarque, Florbela
Espanca, João Gil, Amália Rodrigues i Carlos Gonçalves. Doskonała interpretacja
na głos Marii Andanon oraz cztery wiolonczele i gitarę portugalską Davide
Zaccaria, a także obój dają wspaniały
efekt.
Czternasty album Gwinejczyka mieszkającego i tworzącego w
Portugalii, o życiu, miłości i saudade. Różnorodność rytmów i melodii to cechy
charakterystyczne twórczości Carvalho, w której słychać jego gwinejskie
pochodzenie. W dwunastu premierowych utworach skomponowanych przez Carvalho
wybrzmiewa tęsknota za Gwineą, jej kulturą, tradycjami i zwyczajami, ale także
jej mieszkańcami i rodzina muzyka.
David Carreira: David Carreira | 3
Trzecia płyta dwudziestoczteroletniego piosenkarza pop,
dance, hip hop i R&B, a także aktora, tancerza i modela. David Carreira
jest też producentem i autorem tekstów swoich utworów – słowem cudowne dziecko...
W Portugalii, ale także we Francji zrobił błyskotliwą karierę, a ostatnia płyta
prawdopodobnie też przypadnie do gustu fanom tego rodzaju muzyki. W niektórych utworach
na ostatniej płycie Carreirze towarzyszą Ana Free, C4Pedro i Plutónio.
Album składa się z dwóch płyt i jest kompilacją utworów
wykonywanych przez wielkie głosy portugalskiej pieśni, od popu do fado. Wśród
wymienionych na okładce Artystów widnieją Paulo de Carvalho, Rita Guerrera, José
Cid, Luís Represas, André Indiana i in.
Muzyka João Pedro Pais jest charakterystyczna także na tym
krążku, rozpoznawalna od pierwszych taktów i ciekawa brzmieniem. Album
wyprodukował Luís Jardim, był nagrywany w Londynie i w Paço de Arcos niedaleko
Lizbony. Pojawiają się na nim znane nazwiska, jak Keith Scott (gitara), Ian
Thomas (perkusja), Rui Almeida (organy Hammonda). Luís Jardim zagrał na basie,
pojawia się też Quarteto de Cordas Atlântico.
Najnowsza płyta tego uzdolnionego pianisty to zarejestrowane
występy, które odbyły się między 2014 a 2015 r., całkowicie na żywo i bez jakiejkolwiek
obróbki studyjnej. Album składa się z dwóch części. W pierwszej słyszymy tylko
fortepian, na którym muzyk wykonuje tradycyjne hiszpańskie motywy w swojej
interpretacji. Część druga to utwory, do których wokalu użyczyła Sílvia Pérez
Cruz.
Cristiana: Segredos
Pierwszy od siedmiu lat album Cristiany nagrany w stylu
country-pop z charakterystycznym głosem wokalistki. Utwór Chegar ao Final
promujący płytę ma być w zamyśle motywacją do podejmowania działań, realizacji
marzeń i osiągania zamierzonych celów. To rozpoznawalny utwór, łatwo wpadający w
ucho. Tytułowy utwór Segredos to soulowa ballada o namiętności i miłości, sekretnej, która się jeszcze nie
wydarzyła, ale jest w zasięgu marzeń.
Szesnaście utworów na płycie to piękne melodie Fado Zeca z jednym
z najciekawszych głosów fado Joany Amendoeiry. Doskonałe interpretacje wokalne
i muzyczne zgromadzonego materiału nie pozostawiają miejsca na dodatkowe elementy,
wszystko brzmi tak jak powinno, a słuchając płyty można się wygodnie rozsiąść w
fotelu i delektować piękna muzyką i głosem.
Płyta jest efektem dwuletniego projektu, który został
sfinalizowany koncertami w dwóch ważnych dla portugalskiej muzyki obiektach – Casa
da Música w Porto i Centro Cultural de Belém w Lizbonie. W koncertach z
udziałem Orquestra Filarmonia das Beiras brali udział także inni goście, tacy
jak Carminho, Dead Combo i Rodrigo Leão, a efektów współpracy, która prezentuje
się niemal zjawiskowo, można posłuchać na płycie.
Ana Moura będzie w Polsce w Bielsku-Białej 19 maja 2016
OdpowiedzUsuńDziękuję za wiadomość. Będę :)
OdpowiedzUsuń