Przejdź do głównej zawartości

Gwiazda Fado Joana Amendoeira wystąpi na tegorocznej edycji Fado w Katowicach! Przegląd dyskografii

Joana Amendoeira, jedna z gwiazd tegorocznej edycji Fado w Katowicach, urodziła się w Santarém i już od dziecka wykazywała zdolności wokalne i „pociąg” do fado. W wieku 11 lat zadebiutowała na Grande Noite do Fado w Porto, a rok później wygrała konkurs w kategorii aktorskiej kobiet. Podróż do świata fado rozpoczęła dzięki rodzicom i bratu – uznanemu muzykowi grającemu na gitarze portugalskiej. 
W wieku osiemnastu lat zamieszkała w Lizbonie – wówczas dołączyła do obsady Clube de Fado, jednego z najbardziej prestiżowych domów fado w Lizbonie. W tym czasie rozpoczęła też naukę w Academia de Amadores de Música, a potem studiowała jeszcze antropologię. W 1997 roku zadebiutowała fonograficznie płytą Olhos Marotos, która przyniosła jej dodatkowe uznanie oraz koncerty w kraju i za granicą, m.in. w Budapeszcie na jednej scenie z Carlosem do Carmo. Już w 2000 roku wydała drugi album, Aquela Rua, wyprodukowany przez Jorge Fernando, który prezentowała na całym świecie. Szczególne uznanie wzbudził wówczas jej występ w São Paulo podczas koncertu z okazji 500-lecia odkrycia Brazylii, ale występowała też w Holandii, Włoszech, Niemczech, na Węgrzech, w Stanach Zjednoczonych, Francji, Rosji oraz na 23-dniowym tournee w Japonii. 
Kolejny album, wydany w 2003 roku, miał w tytule imię i nazwisko artystki i niejako potwierdzał zdolności i dotychczasowe dokonania Joany jako niekwestionowanej już wówczas postaci fado mającej własny styl i rozpoznawalny repertuar. Zdobywa też po drodze kilka nagród, a jej utwory trafiają na składanki z muzyką fado. Na fali tych sukcesów Artystka nagrała w 2005 roku koncertowy album Ao vivo em Lisboa (w Teatro de São Luiz), który doczekał się mnóstwa pozytywnych recenzji, uznających Artystkę za dojrzałą, o wysublimowanym stylu. To fado w całej okazałości – pisano. Sukces albumu przyniósł kolejną serię koncertów na całym świecie – do poprzednich państw, gdzie Joana koncertowała, dołączyły m.in. Wielka Brytania, Chorwacja, Szwecja (25 koncertów!) czy Kanada. 
W 2006 roku wyszedł À Flor da Pele, gdzie na gitarze portugalskiej zagrał brat Joany Pedro. Album przyniósł kolejne uznania i następne światowe koncerty, a już w 2008 roku ukazała się płyta Joana Amendoeira & Mar Ensemble, na której Artystka zaprezentowała repertuar fado w połączeniu z muzyką klasyczną. Oprócz instrumentów typowych dla jej poprzednich płyt – gitary, gitary portugalskiej i kontrabasu pojawia się kwartet smyczkowy i instrumenty dęte. Przy tej okazji Artystka występowała na serii koncertów z Orquestra do Algarve. 
To nie koniec obszernej dyskografii Joany. W 2010 roku pojawia się głęboko zakorzeniony w tradycyjnym fado album Sétimo Fado, a w 2012 będący hołdem dla Fontes Rocha krążek Amor mais que perfeito (z tego albumu pochodzi utwór Senhora do Tejo, którego tłumaczenie w wykonaniu Zuzanny Szpury możecie przeczytać tutaj). W 2016 roku ukazała się płyta Muito depois odzwierciedlająca doświadczenia z 20 lat kariery Joany, a w 2021 dziesiąty album Joany zatytułowany Na volta da maré, uznawany za najbardziej dojrzały ze wszystkich. Artystka współpracowała przy tworzeniu płyty m.in. z Carlosem Menezesem i João Filipe, którzy przyjadą na tegoroczną edycję Fado w Katowicach.

Kilka lat temu Joana wraz z rodziną otworzyła w Lizbonie, niedaleko Museu do Fado w Alfamie, restaurację Fama d’Alfama, w której przede wszystkim śpiewa się fado. Występuje oczywiście Joana, ale też zapraszani przez nią znakomici goście, a rozpiskę występów możecie zawsze podejrzeć na Facebooku

Artystka występowała już w Polsce, ale 20 maja zaśpiewa po raz pierwszy na Śląsku na wyjątkowym koncercie Fado w Katowicach, a na scenie będą jej towarzyszyć Sara Paixão (którą często zaprasza na występy do swojej restauracji) i Carlos Leitão (z którym odbywała kilka lat temu wspólną trasę koncertową po Austrii i Niemczech), a także muzycy Henrique Leitão (gitara portugalska), João Filipe (gitara akustyczna) i Carlos Menezes (kontrabas).






Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Portugalskie lektury na drugą połowę wakacji, czyli polecam książki, które niedawno czytałem + KONKURS

Wakacje w pełni, a oprócz wojaży to także dodatkowy czas na czytanie. Dla niektórych może to także czytanie w trakcie PODRÓŻY, bo na pewno są wśród Was tacy, którzy czytają zawsze i wszędzie i bez książki nie ruszają się z domu, jak piszący te słowa. Niektóre z opisanych poniżej książek czytałem na początku roku, a więc już jakiś czas temu, inne z kolei skończyłem przed kilkoma dniami, więc jestem w miarę na bieżąco jednak pisząc tego posta posługuję się opisami, a zwłaszcza komentarzami czytelników z portalu lubimyczytac.pl, który bardzo lubię i na którym mam konto, a opinie innych czytelników często pozwalają mi zweryfikować moje opinie o książce, przypomnieć zapomniane szczegóły albo zwyczajnie zrozumieć niejasne sytuacje opisane na przeczytanych stronach. Pewnie większość z prezentowanych poniżej książek już czytaliście, ale może się zdarzy, że podsunę komuś idealną lekturę na drugą połowę lata. Dodatkowo, dzięki uprzejmości Domu Wydawniczego Rebis ogłaszam konkurs, w któ...

Biblioteca Joanina w Coimbrze

Główne wejście do biblioteki Biblioteca Joanina wchodzi obecnie w skład uniwersyteckiej Biblioteki Głównej w Coimbrze (napiszę o niej osobny post w przyszłości). Jest usytuowana w zabytkowym kompleksie uniwersyteckim – stojąc w bramie jest to charakterystyczny budynek narożny  na wprost po lewej stronie, doskonale oznaczony na mapkach. Udało mi się, i moim koleżankom, zwiedzić ją z indywidualnym przewodnikiem w ramach naszej czerwcowej wizyty w bibliotece uniwersyteckiej w ramach programu Erasmus. To była moja druga wizyta w tym miejscu – za pierwszym razem zabytkowa biblioteka była z jakiegoś powodu zamknięta (nie pamiętam już, jaka była przyczyna) i nie udało mi się wejść do środka. Biblioteca Joanina, zwana inaczej Casa da Livraria jest najbardziej znaną i najznakomitszą z portugalskich bibliotek. Prace budowlane rozpoczęto w 1717 roku i były kontynuowane podczas kadencji kolejnych rektorów: Dom Nuno da Silva Tales II, Dom Pedro de Baena i Dom Francisco Carneiro ...

25 kwietnia 1974 - Rewolucja Goździków w sztuce ulicznej dzisiejszej Lizbony i wiecznie żywa pieśń Zeci Afonsa "Grândola, Vila Morena"

Źródło zdjęcia tutaj 25 kwietnia obchodzony jest w Portugalii jako rocznica Rewolucji Goździków – w tym roku już 41. W skrócie można powiedzieć, że był to wojskowy zamach stanu, który doprowadził do obalenia w Portugalii dyktatury Marcelo Cayetano (następcy Antónia Salazara). Nazwa, całkiem przyjemna dla ucha, pochodzi stąd, że żołnierzom wtykano w lufy karabinów właśnie goździki, a całe wydarzenie przebiegło niemal bezkrwawo – zginęły cztery osoby (z rąk tajnej policji DGS – Generalna Dyrekcja Bezpieczeństwa, dawna PIDE – Policja Międzynarodowa i Ochrony Państwa, podczas oblężenia jej siedziby). Następstwem tych wydarzeń była też dekolonizacja portugalskich terytoriów w Afryce i Azji oraz rozpoczęcie procesu demokratyzacji systemu politycznego Portugalii, w której od 1945 r. istniała dyktatura wprowadzona przez Antónia Salazara. Zaczęło się od tego, że 25 kwietnia tuż po północy lizbońska rozgłośnia radiowa Rinasenza nadała zakazaną przez cenzurę pieśń Grândola, Vila Morena ...