Manuel I (źródło ilustracji tutaj) |
Manuel I był królem Portugalii od roku 1495 do śmierci w 1521.
Urodził się w 1469 r. Był synem księżniczki Beja Beatrycze i księcia Viseu
Ferdynanda. Na tronie zasiadł po śmierci króla João II, niejako z jego woli,
ale głównie dzięki namowom Eleonory de Viseu, żony króla João II a siostry Manuela.
Sprzyjał temu fakt, że syn João II, prawowity następca tronu Afonso, zabił się
spadając z konia, a drugi syn Jorge był nieślubny. Król Manuel zyskał przydomek
Szczęśliwy za sprawą w miarę spokojnych lat swojej władzy, dobrego usposobienia
i przychylności, jaką zdobył w czasie sprawowania władzy dzięki podejmowanym
decyzjom. Okres jego panowania zalicza się do najświetniejszych czasów w dziejach
Portugalii.
Już w pierwszych latach swojej władzy Manuel wyprawił Vasco da Gamę
(w latach 1497−1499), by ten odkrył drogę do Indii. Wyprawa zakończyła się
sukcesem i otworzyła nową epokę w dziejach ludzkości. Manuel sam wybrał da Gamę
na dowódcę wyprawy, a ciekawostką jest to, że wielki odkrywca nigdy wcześniej
nie żeglował. Po jego sukcesie do Indii wyruszały kolejne wyprawy, drugą,
liczniejszą i jeszcze lepiej zaopatrzoną dowodził Pedro Álvares Cabral, który
po drodze miał lądować na ziemiach położonych za Atlantykiem. Tak odkryto
ziemię Santa Cruz zwaną potem Brazylią. Trzecią wyprawą znowu kierował Vasco da
Gama i odtąd systematycznie wysyłano armady, co zapewniło Portugalii regularny
dopływ towarów z Afryki i ze Wschodu. Portugalia objęła we władanie handel z
wybrzeżami Afryki, Zatoki Perskiej, Indii i Wysp Dalekiego Wschodu (poza
Japonią, do której Portugalczycy przybyli dopiero w 1542 r.). Nawiązano też
kontakty handlowe z Chinami, a król Manuel stał się najbogatszym monarchą
Europy, co z kolei z Lizbony uczyniło największe europejskie centrum handlowe.
Vasco da Gama przywiózł z jednej z wypraw m.in. chińską porcelanę, a następnie
na zamówienie Manuela, jako pierwszego europejskiego władcy wykonano porcelanę
chińską z emblematami władcy. W ślad za królem całe zastawy stołowe ze swoimi
herbami zamawiali panowie portugalscy.
Także w latach panowania Manuela Portugalia w pełni kontrolowała
Ocean Indyjski, żeglarze dotarli też do Oceanu Spokojnego. Zwyciężono
mameluków z Egiptu oraz Turków, a walczono lub nawiązywano pożyteczne
kontakty z Arabami, Persami, Hindusami,
Malajczykami, Jawajczykami, Cejlończykami i Chińczykami. Wielu władców stawało
się lennikami króla Portugalii, innych przekonywano do tego siłą. Na
zdobywanych ziemiach budowano fortece, w których na stałe stacjonowali Portugalczycy.
Podbijane ziemie i ludy przechodziły ponadto na wiarę chrześcijańską, czym król
Portugalski zaskarbiał sobie przychylność papieża. Niemniej jednak nikt wtedy nie mógł rywalizować z Portugalczykami w sztuce żeglowania. Poza
wymienionymi ziemiami Portugalczycy w owym czasie dotarli także m.in. do
Grenlandii, Labradoru, Florydy czy Nowej Funlandii.
Jednak nie tylko budowanie morskiego imperium zajmowało
króla Manuela. Był on niejako władcą wszechstronnym. Był uzdolnionym
politykiem, co dało się obserwować zarówno w polityce wewnętrznej, jak i
zagranicznej. Był też sprawiedliwym władcą, który zajmował się rozstrzyganiem
sporów, wysłuchiwał swoich poddanych, także tych najniższego stopnia, o czym
donoszą kroniki.
To również król Manuel nakazał w 1498 r. budowę pałacu da Ribeira
nad brzegiem rzeki Tag jako swojej nowej siedziby (pałac ten runął w czasie
trzęsienia ziemi w 1755 r.) wraz z placem wydartym wodom rzeki. Pałac był
gotowy w 1505 r., a ozdobiły go skarby przywożone z zamorskich wypraw. Powstała
też galeria malarstwa z dziełami mistrzów flamandzkich, włoskich, niemieckich i
portugalskich. Wówczas też bardzo rozwinęła się sztuka azulejos. Król był też amatorem
muzyki i literatury. W kronikach czytamy, że wszędzie towarzyszyli mu
grajkowie, którzy przygrywali królowi – zarówno podczas posiłków jak i
audiencji czy polowań. Na dworze przebywało też wielu poetów, których twórczość
została zebrana w Wielkim kancjonarzu, w którym z czasów Manuela znajdziemy
twórczość takich autorów, jak Gil Vincente, Garcia de Resende, Francisco Sá de
Miranda czy João Roiz de Castel Branco. Byli też autorzy tworzący dzieła o
wartości poznawczej, wielu z nich wychowywało się na dworze królewskim.
W związku ze stałym napływem złota nastąpił też rozkwit
sztuki złotniczej, której najwspanialszym przykładem jest monstrancja, ofiarowana przez króla klasztorowi hieronimitów. Nie brakowało też innych drogich
kamieni przywożonych z wypraw, którymi Lizbona ponoć była zapełniona.
Ważnym elementem czasów panowania króla Manuela jest styl
zwany w architekturze manuelińskim (manuelino) – specyficzna odmiana późnego gotyku
z pewnymi szczegółami renesansowymi, głównie często pojawiającą się specyficzną
ornamentacją stanowiącą odbicie zamorskich podróży. Najświetniejszym jego
przykładem w Lizbonie jest wieża Belém wybudowana w tym czasie oraz klasztor
hieronimitów, którego budowę ukończono już po śmierci Manuela.
Nie można też pominąć rozwoju sztuki drukarskiej, który
przypada na lata panowania króla Manuela. Powstały wówczas inkunabuły o wysokich walorach artystycznych, m.in. Almanach Perpetuum (1496), Gramatica
Pastrane (1497 i 1512), Livro do Marco Polo (1502) czy Cancioneiro Geral
(1516). Do naszych czasów zachowało się czterdzieści ksiąg drukowanych z tego
okresu. Powstałe wówczas Ordenações Afonsincas (1512) stanowią najważniejsze
dzieło drukowane w XVI w. Wielkim i cennym z perspektywy historii
przedsięwzięciem króla było zarządzenie w 1504 r. przepisania na pergaminach
wszystkich dokumentów, kronik i herbarzy znajdujących się w Archiwum Królewskim.
Dzięki temu powstały dzieła znane pod nazwą Leitura Nova odznaczające się
pięknymi bogatymi iluminacjami wykonanymi przez ówczesnym portugalskich
mistrzów tej sztuki. Iluminacje to kolejna gałąź sztuki, która niezwykle rozwijała
się w tych czasach. Zdobiły one m.in. brewiarze (tzw. Godzinki) rodziny królewskiej
i arystokracji.
Król miał zasługi także dla nauki. Przede wszystkim
zreformował uniwersytet, nadając mu nowy statut i budynki. Ponadto sprowadzał
zagranicznych wykładowców i zwiększył liczbę katedr. Dawał też stypendia na naukę
w zagranicznych ośrodkach, dzięki czemu Portugalczycy pozostawali w kontakcie z
centrami naukowymi Europy.
O szczęśliwych rządach króla Manuela, już po jego śmierci,
pisał hiszpański historyk J.M. Rodriguez Gordillo tak: Gdy umierał 13 maja 1521
roku, Portugalia znajdowała się w fazie splendoru rzadko osiągniętego przez
jakikolwiek naród. Usprawnił rząd, zreformował sprawy skarbowe, zebrał w jednym
kodeksie prawa przodków, roztoczył opiekę nad żeglugą […]. Wielce interesował
się literaturą, muzyką i sztuką, co spowodowało, że bujnie rozkwitał renesans.
Zakładał fundacje, budował niezliczone monumenty religijne i świeckie, wśród
których wyróżniają się klasztor Belém, klasztor w Tomar, szpital Bożego Miłosierdzia,
katedra w Elvas, kościół Santa Cruz w Coimbrze itd., w których można
zaobserwować najlepsze przykłady stylu zwanego manuelińskim. Przydomka
Szczęśliwy, pod którym jest znany, nie należy rozumieć, iż wszystko zawdzięczał
losowi czy przypadkowi, wielce bowiem się przyczynił do otrzymania go swoją
rozwagą, trafnością swych sądów i niezmierną dbałością o sprawy królestwa
Portugalii.
Szczegóły dotyczące czasów panowania króla Manuela I Szczęśliwego
znajdziecie w Kronice wielce szczęśliwego króla Dom Manuela autorstwa Damião de
Góis, z której czerpałem informacje do tego wpisu.
Komentarze
Prześlij komentarz